Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


7 de set. 2011

- Project NTH from Bianchi



(NTH és l'abreviació d'enèssim)
Al 1990, Bianchi USA va registrar  la marca NTH Power System, en un projecte enfocat a: bicycle lamps and directional indicators, bicycles and structural parts thereof; bicycle anti-theft alarms, saddles, saddle covers, fenders, mirrors, luggage carriers, saddle bags, bells, pumps and grips...
Al 1993 sembla que el projecte es va abandonar.

Al 1991 Bianchi presenta la que sembla ser primera NTH, tope de gama,  quadre Sakae Litage d’alumini (que també utilitzaven altres marques com BH), amb shimano XT, però per damunt de 13 kg de pes!

Al saló d'Anaheim i de Colonia de la tardor de 1992 Bianchi presenta una suspensió total, la NTH 120 FS, especial per descen, les calques NTH són del mateix estil.
Aquí una pàgina de la revista Bicisport (desembre 1992) per una votació a la millor bici de l'any 1993, en petit s'hi veu una Bianchi NTH 103...i també un llistat de preus en pessetes  d'un Solo Bici de novembre 1992  (166,386 pessetes = 1 €)

És tot el què he trobat per ara de NTH & Bianchi. I per tot plegat dedueixo que aquesta bici és de 1992 o 1993. En un catàleg Bicisport de1994 ja no figura cap NTH.
 La bici la vaig comprar aquest agost en una subasta a ebay que es va quedar a 150 euros, si bé només hi havia una foto i poques explicacions, i això no ajuda a que la subastes s'enfilin... com que l'aniria a recollir personalment vaig provar-ho, i amb bona sort!
El seu propietari havia competit uns anys amb ella, havia comprat el quadre d'importació i montat els components a part, fent servir suspensió a davant. De l'XTR quedaven les bieles, direcció, i els carrets de l'altre joc de rodes que em va regalar, la resta era XT amb pinyó de 7 corones, una potència ITM de titani, el Flite Transalp... del millor de l'època. Vaig substituir els neumàtics per un joc antic de Michelin Wildgripper Lite S, uns punys Tioga nous, i unes fundes retro de cablejat molt lleugeres, d'alumini. També una tija Selcof 26,8mm i no com la que portava de 27,0 i que va costar de treure.
Les rodes són també bones i lleugeres, llantes Mavic M231, per 32 radis de doble espessor, els carrets XT.
També els pedals uns Sakae de l'època.

La bici tenia molta tralla però finalment l'he pogut restaurar, i simplificar, per una vida més tranquila lluny de la competició.Aquesta era de les bones d'acer.  El titani, l'alumini estaven de moda, i les suspensions...
El quadre és fet amb tuberia Columbus MAX, d'acer Nivacrom, amb els tubs orientats elípticament per reforçar per la forma i no per el pes. També existeix la sèrie MAX OR, especial per mountain bike, però aquest quadre és fet amb els MAX! pensats més per carretera. El fet de que la bici hagi funcionat a tope en competició i els cops i rascades que hi ha arreu i els components tant "utilitzats" són la millor garantia que el quadre resisteix bé tot i el seu reduit pes i parets super primes de fins a 0,5mm!

Quadre + 2 cassoletes direcció XTR + Caixa pedalier Shimano BB UN90: 2390 gr.
Forquilla + anell de direcció XTR: 730 gr.
La bici sencera tal com està a les fotos pesa 10,700 kg.


















3 de juliol de 2013
Avui he publicat uns scans sobre la Bianchi NTH 103 XTR 
a bicinova2, link:

12 comentaris:

  1. Quina joia!!! La sort que ha tingut d´anar a parar a les teves mans...

    La meva bici de muntanya és de la mateixa època, una kona explosif Joe Murray. Li tinc molt de carinyo, tant que encara no he li he trobat substituta, i la tinc tant per la ma que m´encanta. Amb les meves palanques de canvi XT sóc feliç! L´únic motiu que tindria per comprar-me un altre és el de tornar-li a posar la potència, manillar i la seva forquilla recte que en el seu moment em va enamorar.

    Felicitats per l´adquisició!!!

    Salut

    ResponElimina
  2. Gràcies Fino!
    La Kona Explosif!! també amb Columbus Max em sembla? una joia!
    Aquestes BTT d'aquells anys tenen el seu encant, tot era més sec i barroer, les suspensions davanteres estaven situades ben amunt, entre les mans i les espatlles, jeje...
    Baixar, cambiar de marxes, frenar... tot deliciosament anticuat!
    Salut

    ResponElimina
  3. Hola!
    Tengo un cuadro de Bianchi NTH 103 que en su día fue pintado en rojo pero me gustaría repintarla en sus colores originales. Me podrías por favor confirmar si esta bici es justamente la 103? Es que creía que venia con tubería Columbus Genius, pero al ver la pegatina de la serie MAX estoy dudando.

    ResponElimina
  4. Hola Anònim, como comento en la entrada no he encontrado otra información sobre la bici. No te puedo confirmar que esta sea la 103, en el listado de precios de noviembre de 1992 aparecen tambien una 204 y una 502, y no parece que la diferencia de precios refleje únicamente el equipamiento del shimano XTR.

    ¿La serie GENIUS tiene también los tubos orientados elipticamente en las uniones?
    Veo que la GENIUS apareció en 1991, podria equipar a la 103, pero no consigo averiguar las diferencias con la serie MAX.

    El antiguo propietario me dijo que compró el cuadro de importacion y luego le añadió los componentes, y que era de lo mejorcito de la época en acero.

    Me alegro que exista otra NTH por aquí, si encuentras respuestas por favor hazlo saber. Yo también seguiré investigando.
    Un saludo!

    ResponElimina
  5. Hola ininbita
    El cuadro que tengo también era de importación y por lo que se era un cuadro competición pero como te decía, no recuerdo que la pegatina que llevase fuese la de la tubería MAX.
    Como en tu cuadro, la tubería que lleva el mío también tiene la tubería elíptica y biconificada. En la báscula me da un peso completamente desmontado de 1950gr, lo cual para un cuadro de acero a mi me parece una maravilla.
    La pegatina que yo recuerdo era de un color parecido al del cuadro, el color celeste Bianchi o Pantone333 y por eso supuse que seria el de la serie Genius. Otra cosa que me ha llamado la atención es que el color del que muestras es un poco tirando a azul eléctrico...

    He tratado de ponerme en contacto con Bianchi USA y estoy a la espera de respuestas.

    Espero poder aclarar esto ya que voy a pintar el cuadro por completo y me gustaría conseguir las pegatinas correctas pa el cuadro.

    Gracias por tu respuesta y un saludo,

    Alvaro.

    ResponElimina
  6. Hola Alvaro, si necesitas fotos y medidas de las pegatinas sólo tienes que pedirlas.
    En esto del color también me sorprendí pues no es el "verde-azul" habitual de Bianchi.
    1950 gramos el cuadro sin nada más és un peso muy liviano, de lo mejor en acero. Este mio con los dos aros de direccion y la caja pedalier marca 2390gr, pero todavía desconozco el peso de la caja pedalier Shimano BB UN-90.

    Si recibes noticias de Bianchi USA me gustaría conozerlas!
    un saludo

    ResponElimina
  7. Recuerdo esta bici con gran cariño porque protagonizó el artículo principal de la primera revista de bicis de montaña que me compré: la conocida publicación BIKE. Era el año 1992, y creo que fue en el numero de septiembre. Está guardada junto a muchas otras, pero no la tengo a mano para confirmarlo y echaros una mano con los datos...
    Qué bici más purista y limpia de lineas!, con su cuadro de acero (tan sofisticado en el fondo como un de titanio de la epoca) y su horquilla rigida. La guinda era el XTR.

    En fin, que a gusto me gastaba yo mis 400 pesetillas para contemplar en esas paginas, nada mas y nada menos que la llegada del mtb a españa..

    Un saludo!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias David por tu información, sin duda en aquellos tiempos todos esperabamos con impaciencia el cambio de mes para descubrir el "estado de las cosas", los quioscos eran el internet de entonces! jajaja
      Yo seguia fielmente la revista "bicisport", i la "bike" un poco también aunque no tengo este numero tan deseado.
      Algun dia quien sabe!
      Un saludo!

      Elimina
  8. hi from italy!!!!
    and also i have owner of bianchi nth 1992 in purple color

    ResponElimina
  9. Hi!! welcome !! thank you for your comment.
    NTH purple?
    Which groupset equipes? columbus tubing?
    Do you know which NTH model is?

    Today I post more info about NTH 103 at bicinova2:
    Periodisme vintage: Bianchi NTH 103
    Best regards!!

    ResponElimina
  10. Yea!
    nth 1992 in purple color, full xt groupset, transalp flite saddle, columbus tubing..
    but i do not know wich model is...
    where i can to post a few pictures?

    regards!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hi, sorry, I forget this!
      you can send me pics at ixi54@hotmail.com
      Thanks, regards!

      Elimina