Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


29 de jul. 2010

*** desmuntar bieles

Estava restaurant una BH Bolero lila i em vaig adonar que les bieles tenien taps... taps? després de treure'ls vaig veure que la biela tenia rosca! rosca!! bieles BH que es podien treure amb un extractor normal!! No m'ho podia creure, a la fi BH s'havia modernitzat! ...a principis dels 90...?! jeje...
Val més tard que mai.

Em vaig sentir afortunat i animat i aquí va una serie de 3 feines de mecànic de bicicletes:
1-desmuntar bieles.
2-reengrassar i ajustar un pedalier.
3-reengrassar i ajustar una direcció.

1 -Anem a treure bieles.
Necesitem un extractor i la clau plana per fer-lo funcionar, també faig servir un petita peça  que em serveix per protegir la rosca de l'eix de pedalier. 
Primer cal treure el tap que amaga el cargol que fixa la biela, Cada fabricant té el seu mecanisme pàrticular, aquests tenen una escletxa al lateral per on posem un tornavís i fem palanca.
Després treiem el cargol amb la part de darrera de l'extractor. Algunes marques utilitzen cargols de 14mm, altres 15 mm i algunes poques com stronglight fan servir 16mm. Es vital que l'eina entri bé dins la biela i no fagi malbé la rosca exterior. Una biela sense aquesta rosca en bones condicions no es pot treure "correctament"

Descargolem contra les agulles del rellotge:

Aqui veiem la biela ja sense el cargol, la rosca externa on roscarem l'extractor i la petita peça que colocaré en el forat.




Aquí es veu la petita peça colocada (que s'aguanta insegura fins que no tenim colocat l'extractor) i l'extractor a punt per entrar.





Amb una mà aguantem la biela i amb l'altra fem girar l'extractor amb la clau (sentit horari)
Cargolem (la part negra de l'extractor) fins que fem tope al fons de la biela. Que quedi apretat però sense forçar.
Cal vigilar que la "part grisa" de l'extractor estigui ben enretirada i permeti a la part negra d'arribar al fons de la biela.





Ara tenim la part negra ben fixada. Comencem a accionar la part grisa (sentit horari) mentre aguantem la biela quieta amb l'altra mà. Aquest punt requereix força i poca por, per això hem d'estar segurs que tot està ben colocat i quiet. Amb poc més de mitja volta la biela ja comença a separar-se de l'eix i tot seguit surt fàcilment.

Aquí també és quan la petita peça cau per terra i cal mirar i escoltar a on va a parar.

Pròxim post: reengrassar i ajustar pedalier

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada